Translate

torsdag 5. juli 2012

Flått, - farligst på denne tiden


Jeg tror dette er en Flått. Det blåste så mye at jeg fikk bare dette ene bildet av den. Senere kom det en edderkopp og begge forsvant. Kanskje ble den edderkopp-mat?

Den gjemte seg på et lavthengende blad. Og jeg ønsket ikke å bli nærmere kjent med den. Flått har jeg faktisk meget stor respekt for, selv om jeg har latt meg vaksinere.

Jeg har lest at Flåtten er ekstra smittefarlig nå på denne tiden. Utover sommeren blir den mindre farlig, men sikker kan man aldri være.

Take care!

ooOoo

Tilbakemeldinger tyder på at dette ikke er en Flått, men en tegenymfe.

5 kommentarer:

  1. Ikke så mange som har tatt bilder av denne skumle skapningen. Flott foto Knut
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok flere som har tatt bilder av Hvard Flaatten (en annen Flått).

      Håper du tillater humoren Håvard!

      mvh Knut

      Slett
  2. Hei, har kikket i bloggen din en god stund, men har ikke kommentert før :)

    Er dette en flått? Likner ikke de som er her på Vestlandet i hvert fall, men de er jo også ørsmå før de finner fotfeste på verten (ca 1mm).

    Uansett - takk for at du deler mange flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Merete,
      nei det er slett ikke sikkert dette er en Flått. En Flått varierer i størrelse fra en til 10 mm avhengig av hvilket stadie den er i og hvor mye blod den har suget, men den vokser ikke så mye som fra 1 til 10 mm bare pga av blodet. Og den bruker 2 år på å gjennomgå alle stadier.

      Hva som fikk meg til å tenke på Flått var posituren på denne, høyden den satt i i terrenget og at vi har mye Flått der jeg holder til.

      Men det kan også være en snutebille av et eller annet slag. Men vanligvis er de større enn denne her som var kanskje 4-5 mm.

      mvh Knut

      Slett
    2. Tilbakemeldinger tyder på at dette ikke er en Flått, men en tegenymfe.

      mvh Knut

      Slett