Translate

onsdag 29. august 2012

Enda en tege


Jeg skjønner at det er mye jeg ikke har sett og at det er mye å se i naturen. Så denne visste jeg ikke hva var, og da måtte jeg jo spørre en biolog som kunne fortelle meg at dette var en tege.

Jeg trodde at teger bare var disse litt firkantede billene, men nå skjønner jeg at det er flere forskjellige typer teger og at teger skiller seg fra biller på flere måter.

Det finnes veldig mange av disse, - hele 451 forskjellige arter bare i Norge. (Ca 600 arter i Sverige og 40.000 i hele verden, - ref Wikipedia.) Så eksakt hvilken dette er vet jeg ikke.

Dette er nok en såkalt plantesuger, og det er det jeg tror den holder på med her, - å suge saft fra Solhatten. Kanskje den var i ferd med å bli forkjølet? Solhatt skal jo være bra da.

Teger skiller seg fra biller blant annet ved at biller har kjever mens teger har sugesnabel.

Tegen på bildet er full av gult blomsterstøv, så den har nok krabbet rundt på Solhatten en stund.

1 kommentar:

  1. ikke akkurat pen den tegen, men et flott macro bilde igjen Knut !

    SvarSlett