Translate

fredag 17. august 2012

Kjøpe nytt makroobjektiv?


Tenkte jeg fikk skrive noe om dette, - igjen, da jeg stadig får spørsmål om hvilket objektiv jeg bruker.

Det utstyret jeg bruker mest er en Nikon D700 med et Sigma 150mm telemakro-objektiv. Dette er en meget god kombinasjon som jeg synes gir meg den nødvendige arbeidsavstanden til objektene.

Men dersom du har et croppe-kamera, og med det mener jeg at du har en mindre sensor enn på mitt fullformatskamera, da vil en 150mm gi en brennvidde på 225mm på en Nikon med APS-brikke og 240mm på en tilsvarende Canon.

Hvis du derfor allerede har en 105mm, som er et meget utbredt objektiv innen makro, så vil dette på en Nikon med APS-brikke gi en brennvidde på ca 150mm, dvs altså den samme brennvidden som jeg har med min Sigma 150mm på mitt fullformatskamera. Har du et croppe-kamera og du tror du trenger en 150mm, så er det derfor ikke sikkert du gjør det. Selvfølgelig får du en større brennvidde, men ifht det fullformatskameraet jeg bruker så blir brennvidden den samme.

Likevel utnytter jeg denne fordelen med lengre brennvidde på et croppekamera noen ganger, f eks ved fotografering av sommerfugler. Da setter jeg min 150mm på min Nikon D7000, og straks har jeg et kraftige objektiv med enda bedre arbeidsavstand. Men veldig mange av mine bilder blir likevel tatt med "bare" 150mm. Mange tar også meget bra makrobilder med Tamron sin 90mm som også svært mange bruker.

Når mange er opptatt av dette med arbeidsavstand, så er det fordi de opplever at insektene stikker av når de prøver å liste seg innpå de. Jeg tror ikke objektivet betyr så veldig mye i denne sammenhengen, kanskje litt, men det er en rekke andre ting som er vel så viktig å være klar over.

  1. Vær tålmodig og nærme deg objektene forsiktig. Insektene er jo på vakt fordi de ikke selv ønsker å bli et bytte. Vær derfor forsiktig med å kaste skygger eller gjøre brå bevegelser. Sett deg på huk og kryp nærmere objektet. Sitter du i en sommereng på huk og snur deg rundt og ser godt etter, så oppdager du kanskje nye motiver rett innpå deg.
  2. Insektene er ikke alltid like aktive. De er mest aktive når sola skinner og temperaturen er høyest. Derfor er gråværsdager fine dager for fotografering. Tidlig på morgenen er også bra, men mange orker ikke å stå opp tidlig nok om sommeren. Det er jo så deilig å ligge og dra seg i senga og tenke på alle de bildene man kunne ha tatt. Straks sola skinner på en normal sommerdag stiger temperaturen fort. Kveldene kan også være bra, - bare det er lys nok. Bruk av blits kan derfor være en fordel, men bruk av blits ifm makrofotografering er et helt, langt og vanskelig kapittel dersom resultat skal bli bra.
  3. Biller og larver kan man lett få til å krype over på et strå f eks. Da kan man ta det med seg til makroteltet/lysteltet og ofte roer de seg der. Nye omgivelser gjør vel at de føler seg litt usikre og klamrer seg til det strået de sitter på.
  4. Du kan lokke insektene til deg. Dels ved å ha de rette blomstene i hagen eller ved å benytte andre metoder. Nettsidene til Norsk Entomologisk forening gir en rekke tips om dette.
  5. Du kan oppsøke insektene der de er. Det er en fordel å lære litt om hvor insektene befinner seg. F eks så holder jo vannymfer og øyenstikkere til i nærheten av vann. Det er jo åpenbart. Men slik også for mange andre insekter. Enten så går man "på jakt" i hagen, og da finner man det man tilfeldigvis kommer over der, eller så bestemmer man seg for hva man ønsker å ta bilde av og oppsøker de stedene. Da er litt research nødvendig. Wikipedia er en utmerket kilde som anbefales  sterkt! 
  6. Ta bilder av insektene fra utradisjonelle perspektiver. Ofte blir bildene best når man får øynene skarpe, men det kan også bli et bra bilde om man tar bildet bakfra som på bildet øverst eller fra undersiden (f eks hvis insektet sitter på et vindu). På bildet øverst tror jeg ikke denne så meg, men jeg så den. (Skulle gjerne lagt fokuspunktet litt lenger frem slik at følehornene hadde blitt litt skarpere. Mindre blender hadde dessverre gitt skarpere tegning av omgivelsene, så dette blir en vanskelig balansegang.)
Så det jeg prøver å si er at et nytt objektiv med 1,5X lengre brennvidde ikke nødvendigvis gir deg de bildene du drømmer om.

4 kommentarer:

  1. Mange gode råd her og det var noe kjent med motivet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det nok tenker jeg!

      mvh Knut

      Slett
  2. Har en mistanke om at jeg er en årsak til at du skriver dette flotte innlegget, pga alt maset mitt om macro sånn eller slik! Du er virkelig et oppslagsverk, Knut,- og takk for svar i det forrige innlegget (jeg er som kleggen,- du blir ikke så lett kvitt meg nå)
    I dag fikk jeg kameraet mitt tilbake fra verksted etter et uhell i sommer, leste dette innlegget, og ruslet ut i hagen for å se om det fantes noe. Du har nok helt rett i at det ikke nødvendigvis objektivet som skaper bildene. Som du vet er jeg så glad i isoleringen av motivet mot bakgrunnen i bildene dine,og får ikke det til selv, men det kommer vel kanskje med mer øvelse det også?! Nå er jeg bare så opptatt av å få disse insektene til, og glemmer komposisjon og alt mulig!
    Riktig god helg til deg, Knut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skriv "bakgrunn" i søkefeltet øverst til venste og du finner innlegg som handler om å få til fine bakgrunner i bildene.

      mvh Knut
      PS. Bare stå på!

      Slett