Translate

lørdag 25. august 2012

Posterizing i makrobilder


Posterizing innebærer å redusere omfanget av farger og gjøre overgangen mellom fargetonene brått.
Dette er best illustrert på det nederste bildet hvor effekten er bruk sterkest på de bildene jeg viser.

Effekten er lett å få til ved bruk av Photoshop. PS har flere filtre og ett av disse heter Poster. Man kan enkelt justere de forskjellige parametrene som bestemmer graden av effekt. Her kan man bestemme graden av posterizing og hvor sterkt linjer og kanter skal fremheves. Jeg legger også ofte på en kraftig vignettering.

Jeg synes at effekten gjør seg best på bilder som er enkle og rene i utgangspunktet. Originalbildet ditt behøver heller ikke være sylskarpt. Effekten tegner linjer i bildet ditt og mye av skarpheten forsvinner jo fordi mye av detaljene forsvinner. Så dette er tingen å bruke om motivet er fint, men du traff kanskje ikke helt på skarpheten i motivet!

Jeg synes dette gjør seg på mange makrobilder. Og jeg ville tro at dette kan bli lekkert om man får dette skrevet ut i stor format og henger på veggen. I mange plakater er nettopp denne effekten benyttet.

Også moderne, anerkjente kunstrere som f eks Andy Warhol har benyttet effekten mye. Ett eksempel er hans bilde av dronning Sonja.

Så prøv da vel! Og hvis meg gjerne resultatet!




5 kommentarer:

  1. Knut,- jeg ble sittende oppe til kl. 03.00 i natt fordi jeg begynte å "Poster edge" en haug med bilder i tja/forkastet-bunken. Gøy er det, men Ikke lurt å lese slike innlegg rett før leggetid:)
    Jeg blir fortsatt bergtatt av det solhattbildet, også i denne etterbehandlede varianten,- treffer et eller annet langt inne i sjela, liksom!
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at jeg inspirerer deg!
      Så leit at du ikke får sove!

      Jeg venter spent på resultatene!

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  2. Denne effekten er stilig. Har sett utskrift på bilder der dette ble brukt og det ble nesten en grafisk virkning.
    Tusen takk for et flott innlegg.
    Det andre bildet ble kjempeflott med denne effekten.
    Ønsker deg en fin og kraetiv uke.
    Hilda

    SvarSlett
  3. Dette ble jo veldig flott! Har forsøkt meg av og til, men det er blitt med forsøkene..Bilde 2 og 3 falt veldig i smak da! :)

    SvarSlett
  4. du inspirerer virkelig Knut, tusen takk for forklaring. resultatet er helt fantastisk.

    SvarSlett