Translate

søndag 20. januar 2013

2 bilder - 2 forskjellige uttrykk


Samme blomst og samme lyssetting, 
men med forskjellige blendere, utsnitt og etterbehandling 
kan gi helt forskjellige uttrykk. 

Hva liker DU best?

Bildet over har følgende bildeinfo:
Nikon D700, Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO Macro
ISO200, f/7.1, 1/10 sek (stativ og selvutløser)
Litt oppskarpet

Bildet under har følgende bildeinfo:
Nikon D700, Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO Macro
ISO200, f/2.8, 1/50 sek (stativ og selvutløser)
Classical Soft Focus effekten i Color Efex Pro fra Nik SW


Selv er jeg veldig usikker på hvilken jeg liker best.
De har som sagt to helt forskjellige uttrykk.

Mitt tips er derfor å ta en hel serie med bilder med forskjellige eksponeringer 
fra største blender (f/2.8) til i alle fall f/8. 
Så kan man jo velge i ettertid når man ser resultatet på en større skjerm.


3 kommentarer:

  1. hver for seg er flott Knut. jeg liker best det første bilde da er mer detaljene i bilde. nummer 2 er mer romantisk :-)
    hilsen dirk

    SvarSlett
  2. Jeg har sett fram og tilbake noen ganger,- og tror faktisk jeg også foretrekker nr 1 når de er satt opp mot hverandre. På den annen side er kanskje det første mer "tradisjonelt" og nr 2 derfor mer spennende....
    Slett ikke lett det her, Knut:)
    Ønsker deg en flott dag:)

    SvarSlett
  3. Jeg liker best bilde nr. 1.
    Sart, sart farge og en god komposisjon.
    Nydelig!

    SvarSlett