Translate

torsdag 24. januar 2013

Makroskudd uke 4


Det er ikke lett å velge i arkivet mitt et bilde som stikker seg ut i mengden av makrobilder.

Denne gangen ble det et bilde av en Bloddråpesvermer (Zygaenidae).

Når man først finner disse, 
så sitter de ofte helt stille 
i motsetning til mange andre sommerfugler som er sky 
og bare flakser videre om de føler seg truet.

Kanskje er grunnen til dette at de ikke føler seg truet,
fordi de er meget giftige. De inneholder cyanid
og følgelig lar andre dyr dem være i fred. 

Når jeg liker dette bildet så godt, 
så er det på grunn av det røde strået som den klamrer seg til.

Fokuset ble lagt på øyet 
og avstanden til følehornene er så pass stort at de med den valgte blenderen 
ikke fremtrer skarpe. 

Hadde jeg lært meg bildestacking 
så kunne nok dette vært et egnet motiv 
siden jo svermeren sitter stille. 

Hadde det bare ikke vært for strået som svaiet i vinden.  

10 kommentarer:

  1. Nydelig bilde av bloddråpesvermeren. Det er vel derfor jeg liker disse for de sitter rolig.
    Fargene på de er ganske sterke så de gjør seg godt på bilder.
    Flott makrobilde Knut.
    Ønsker deg en fin fotohelg.

    SvarSlett
  2. Veldig interesant tekst Knut og selvfølgelig foto. Er de farlig for mennesker , ellerer det så lite cyanid i dem at de er ufarlige for oss?
    hilsen Dirk

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke sikkert Dirk, men jeg ville nok ikke tatt sjansen på å smake på en slik en da cyanid er veldig giftig.

      mvh Knut

      Slett
  3. Katselin ja ihailin macro-kuvia.
    Mainiota työtä - värejä ja terävyyttä...
    Terveisin Eko
    Suomi/Lapland/Kuusamo
    http://eskoalamaunu.blogspot.fi/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke god i finsk, men jeg takker for kommentaren din!

      mvh Knut

      Slett
  4. Veldig flott! (:
    Du er en mester på makrobilder.
    Til inspirasjon!

    SvarSlett