Translate

fredag 15. mars 2013

Makrotips uke 11



Den lyste opp som et fyrtårn med sin sterkt oransje farge på toppen av en furubusk i hagen vår. Hva jeg først tenkte måtte være en dårlig kamuflasje, viste seg ved nærmere undersøkelser og ettertanke å være en meget effektiv kamuflasje. Toppskuddene på furubuskene har akkurat den samme oransje fargen. Når så andre insekter og fluer kommer for å smake på disse skuddene, så slår snappefluen til og fanger sitt bytte. Så oransjefargen er faktisk for å lokke andre insekter til den.

Dette var første gangen jeg så denne flua. Og når man oppdager insekter som dette, store og eksotiske, så gir det en makrofotograf som meg et deilig kick. 



5 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå at du var imponeret. Den er virkelig også helt speciel. Dejligt billede med skønne farver :-)

    SvarSlett
  2. Kjempeflott!! Fargen ga flott kontrast til det grønne:))
    God helg:))

    SvarSlett
  3. Så smart,- både "kamuflasjefargen" og at du tenkte ut denne forklaringen,- og ja, at dette må ha gitt deg et kick, er jeg ikke det minste i tvil om, Knut:)
    Flotte fargekontraster!
    Ønsker deg en riktig god helg, Knut:)

    SvarSlett
  4. Blinkskudd Knut, gleder meg til sommern og macro tur. håper jeg kan bruke mange tipps fra deg!
    hilsen dirk

    SvarSlett
  5. Jättefina macrobilder här på din blogg ,det är första gången jag hälsar på men kommer säkert flera gånger ,Nette i svenskfinland

    SvarSlett