Translate

lørdag 26. april 2014

Makrosesongen er i gang, - ingen tvil


En tur i hagen i dag overbeviste meg om at macrosesongen er i gang for fullt. Nå fant jeg mange blomster og mange insekter. Med andre ord er det nå nok av spennende saker å ta fine bilder av.

Utfordringene er de samme som før; vind, skarp sol med harde skygger og insekter som ikke vil sitte akkurat der hvor jeg ville hatt dem.

Utfordringer er til for å overvinnes. Vinden er sjelden konstant, - så da tas det seriebilder mellom vindpustene. Ofte går det bedre med manuell fokus enn en autofokus som bare jager etter å finne fokus. Noen motiver blir bedre når man lager skygge selv eller benytter en diffusor for å gjøre lyset mykere. Noen ganger synes jeg motivene da blir for flate og at det blir mere liv med litt lys og skygge. Når insektene ikke vil være der jeg vil, så er det ikke mye man kan gjøre med det annet enn å være tålmodig og så glede seg stort når de endelig beveger seg dit jeg vil.

Dette motivet har jeg gitt to forskjellige utsnitt og gjennom det helt forskjellige uttrykk. Skarpheten la jeg på støvbærerne. Blendervalget ble f/7.1 hvilket ga tilstrekkelig dybdeskarphet i blomsten i kombinasjon med en ikke altfor forstyrrende bakgrunn. Jeg tar mange bilder med forskjellige blendere for det kan være vanskelig å vurdere resultatet før man ser det på den store skjermen. ISO200 gir ingen støy i bildet på bekostning av en lang lukkertid på 1/80 sekund som er lang med tanke på at brennvidden er 150mm. Derfor ble selvfølgelig stativ benyttet.

Bakgrunnen er en steinete grusgang i grått hvilket passer bra til den mer rosa blomsten. På bildet under kommer mer av fargespillet i grusgangen til syne.

Og blomsten vet jeg ikke hva heter, men jeg tror den tilhører Storkenebb-familien.


1 kommentar:

  1. Kjempefine bilder. Har øverste som favoritt :-) du gir inspirasjon :-) og så er det kjekt å se forskjelllige vinkler og utsnitt for da ser jeg liksom litt mere hva som jeg liker best og kan tenke på det når jeg tar bildene selv. For samme motiv kan gi mange forskjellige resultat.

    SvarSlett