Translate

søndag 25. mai 2014

Bruk av teleconverter i makro


I går fikk jeg et spørsmål på bloggen min hvor Trollstubben foto stilte følgende spørsmål:
"Har lest litt om telekonverter på en blogg til en fotograf.
 Han anbefalte å sette det på macroobjektivet mitt for å få masse fine detaljer."

Siden jeg har et 105mm f/2.8 makro objektiv fra Nikon og en 1.7x telekonverter tenkte jeg at jeg skulle prøve for å se om dette kunne ha noe for seg.



La meg først si at bildet over er tatt uten telekonverter. Bildeinfoen er: Nikon D700, Nikkor 105mm VR f/2.8, ISO 400, f/4 og 1/60, stativ, selvutløser. Her har jeg lagt en sort trøye i bakgrunnen for lettere å kunne få en sort bakgrunn. Lyset er fra et sydvendt vindu på en regnfull dag. Avstanden til objektet ca 40cm.

En telekonverter er en slags mellomring som settes mellom objektivet og kamera, men det har også innebygde linser. Med konverteren på objektivet forlenges brennvidden med en faktor avhengig av hvilke linser den har innebygget. Min konverter forlenger brennvidden med en faktor av 1.7 slik at mitt objektiv på 105mm da blir på ca 180mm.

Telekonvertere produseres av flere kamerafabrikanter som f eks Canon og Nikon, men også av tredjepart. Man skal imidlertid være klar over at det er en del begrensninger med hensyn til kombinasjon av konvertere og objektiver. Man bør med andre ord sjekke om man kan benytte en slik konverter på sitt objektiv før man kjøper en. 

Lengre brennvidde er jo bra hvis man f eks ønsker lengre avstand til de motivene man skal fotografere, men dette gir også noen ulemper. En slik ulempe er at man mister noe i lysstyrke. Et objektiv med maks lysstyrke på f/2.8 får med en konverter en lysstyrke på f/4.8. Når man fotograferer makro betyr ikke dette så mye da man vanligvis blender ned noe.

Men det var to saker jeg ønsket å sjekke ut:

  1. Kan man med en konverter påmontert gå like nære objektet? 
  2. Hva med dybdeskarpheten? Den blir normalt noe mindre med lengre brennvidde, men hvor merkbart er dette?
Man kommer ikke like nært med konverteren påmontert
Men forskjellen jeg opplevde var ikke stor. Mitt objektiv hadde en nærgrense på ca 30cm, mens jeg med konverteren påmontert ikke kunne gå nærmere enn 33,5cm.

I praksis betyr ikke dette så mye. Hva man vinner er at lengre brennvidde gir et forstørret bilde hvilket bildene under vil vise.





Dybdeskarpheten blir mindre
Ser man nøye på bildene over så ser man en økning i forstørrelsen på bilde nummer to, men også at skarpheten er vesentlig mindre. 

Jeg benytter iDoF Calc som er en app man kan laste ned fra AppStore og bruke på iPad. I denne appen kan man legge inn hvilket kamera man har, hvilken brennvidde man benytter, blendervalg og avstand til objektet. Den viser da at for mitt 105mm objektiv er DOF så liten som 0,25cm. Det som dette betyr i praksis er at der er bare en bitteliten del som faktisk er helt i fokus, men i praksis så avtar skarpheten bakover og fremover fra DOF-området. 

Ikke heng dere opp i dette. Jeg vil bare bruke dette som en målestokk i forhold til hva da en 180mm vil gi i samme tilfelle. Med telekonverter øker jo brennvidden, men samtidig får vi en mindre blender hvilket øker DOF litt. Men iDoF Calc viser at for denne kombinasjonen blir DOF så liten som 0,09cm. Skal jeg opnå den samme dybdeskarpheten med 180mm så må jeg blende helt ned til f/16.


Her er et bilde med 180mm og f/14. DOF skal her være omtrent på høyde med det første bildet, men en så liten blender og eksisterende lys gir så lang lukkertid som 1/5 sekund. Stativet jeg her benyttet er dessverre ikke tungt og stabilt nok og selv om jeg benytter selvutløser/timer, så burde jeg her ha løftet opp speilet og brukt trådutlåser eller fjernkontroll. Det kan ha oppstått bitte litte grann bevegelse i kamera når speilet beveger seg. 

Klikk gjerne på bildene for å se de i stor størrelse for bedre å kunne sammenlikne de.

Faktisk forstørrelse på korteste nærgrense
Når jeg går så nære som mulig med objektivet påmontert konverteren får jeg et slikt bilde.


Man får altså et enda mindre bildeutsnitt eller en enda større forstørrelse, men med en slik brennvidde så nære et objekt blir DOF enda mindre selv om jeg her har blendet ned til f/11.
DOF blir så liten som 0,1cm.

KONKLUSJON
Anbefalingen Trollstubben foto fikk var å benytte en telekonverter for å få en masse fine detaljer.

Jeg er ingen profesjonell fotograf, - bare en dreven amatør. Jeg baserer derfor mine resonnementer på hva jeg mener å kunne se og erfare gjennom mine egne enkle forsøk.

Anbefalingen til Trollstubben foto er etter min mening bare delvis riktig. Ja, man kan få masse fine detaljer gjennom bruk av lengre brennvidde som gjør at man oppnår et mindre bildeutsnitt og således en enda større forstørrelse av objektet. Men dybdeskarpheten blir mindre og for å kompensere for dette må man følgelig benytte langt mindre blendere. Det innebærer fare for to ting; - bevegelsesuskarphet ved at objektet beveger seg eller at man ikke klarer å holde kamera stille fordi lukkertiden må bli lengre, og en annen faktor er at man ved mindre blendere dessverre får et fenomen som heter difraksjon. "Diffraction is a loss of sharpness or resolution caused by photographing with small f/stops. The same softening effect happens when photographing through diffusion cloth or window screens." 

De fleste objektiver er på sitt skarpeste blendet ned to trinn og ned til ca f/8. Følgelig forsvinner også detaljene i et bilde ved bruk av små blendere / høye f/verdier.

Likevel var dette et nyttig forsøk. Jeg har vurdert å kjøpe en 180mm for å få bedre arbeidsavstand til sommerfugler, men et annet alternativ er å benytte en telekonverter. Pass bare på at at du har godt lys slik at du kan oppnå korte nok lukkertider selv med blender f/10 og at f eks sommerfuglen er i profil slik at størsteparten av sommerfuglen er i plan med sensorflaten og holdes i fokus.

Jeg vil vel også mene at man neppe forbedrer et allerede godt objektiv ved å putte ytterligere linseelementer inn i det som man jo gjør med en telekonverter. 


4 kommentarer:

  1. Hallo Knut.
    Dette var et veldig flott svar syntes jeg.
    Den bloggen jeg viser til er en engelsk fotograf.
    I og med jeg bare har det som hobby og amatør er det ganske masse som er ukjent for meg.
    Ut fra dine bilder som jeg ser på med glede, regner jeg deg for å være ganske god og dyktig på macro.
    Det er som sagt hva man er ute etter.
    Jeg er veldig takknemlig for det du har skrevet og jeg skjønner litt mere.
    Det kan være vanskelig å finne ut av ting, for det er masse forskjellige tips ute og går.
    Jeg er en ivrig leser av det du skriver.
    Så igjen, mange takk.
    Ønsker deg en fin søndag videre.
    Masse hilsen Karin

    SvarSlett
  2. Du går virkelig i dybden av det du ønsker å finne ut og formidle til oss lesere, Knut,-
    Hmmm,- interessant, og nydelig bilde av rosen var det også!
    :)

    SvarSlett