Translate

søndag 18. mai 2014

Flyvende monster


Det er mye rart som dukker opp i naturen nå om dagen. Da er det godt å kunne spørre en biolog. Jeg har ikke fått noe svar ennå, så jeg vet ikke hva dette flyvende insektet heter. Vet du, så blir jeg glad om du forteller meg det! Jeg tror det er en snylteveps.



Utfordringen med dette insektet var at det var så pass stort at det var vanskelig å få alt i fokus. Løsningen da er å plassere seg slik at så mye som mulig av insektet kommer parallelt med planet på kameraets sensor. Jeg valgte en liten vinkel på dette og blendet ned til blender f/10 hvilket ga meg tilstrekkelig dybdeskarphet. Avstanden til bakgrunnen var også så stor at den ble visket ut i et fint slør. Det var skiftende skydekke og her var jeg heldig slik at det ikke ble direkte sollys.

Bladets form og insektets plassering skaper dybde i bildet og grenene bak skaper et kryss som skaper fine linjer i bildeflaten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar