Translate

torsdag 1. mai 2014

Lys eller skygge


Skal man fotografere blomster i lys eller skygge? Jeg er alltid like usikker. Noen ganger er det ene bedre enn det andre. Derfor tar jeg gjerne bilder med begge valgene. I dette bildet er blomsten i sola mens bakgrunnen er i skygge. Men de indre delene av blomsten ligger også i skygge. Derfor blir det etter min mening mere liv i dette motivet fordi lys og skygge får spille i blomsten.

Og aller best blir det kanskje om man fotograferer i motlys slik som på bildet over.


På bildet under ligger hele blomsten i skygge mens bakgrunnen er i sola. Med de grønnfarger som råder om dagen nå lyser naturen irrgrønn mot en. Den sterke grønnfagen kan virke forstyrrende og det kan virke som det blir et grønnstikk i bildet.


På bildet under er blomsten i fullt solskinn og eksponeringen målt på blomsten med punktmåling. Dersom jeg hadde målt lyset over hele flaten ville det hvite i blomsten blitt helt utbrent.


Det blir to helt forskjellige uttrykk i de to bildene. Noen ganger synes jeg at å fotografere i skygge kan gi et noe flatt bilde.

På bildet over måtte jeg dempe høylysene noe, men de skal ikke være utbrente nå. Blomster kan bli veldig fine mot en helt mørk eller sort bakgrunn. Jeg kunne ha dratt de få lyse feltene i bildet helt ned i lysstyrke slik at alt rundt blomsten ville blitt helt svart. Og jeg kunne løftet frem/lysnet stilken noe. De deler som ligger i skyggen forsvinner for mye i dette bildet. Og helhetsinntrykket er et bilde med store kontraster. Jeg kunne ha gjennomført mer etterarbeid på dette bildet hvis jeg hadde villet, men de er nå mer eller mindre slik de var rett fra kamera.

Noen ganger skygger jeg for blomsten og bruker en liten sterk lommelykt eller LED-lampe for å lyssette blomsten svakt. Dette kan gi fine resultater.

Et annet alternativ er å fotografere på en overskyet dag. Dette er nok det beste for da er lyset likt både på motiv og bakgrunn. Eller hvor begge deler er i skygge.

Bildene under viser hvor forskjellige bildene kan bli ved bruk av forskjellige blendere og mer eller mindre skygge. Se kommentarer under bildene.

Blomst delvis i skygge og bakgrunn i skygge.
ISO 200, f/5.6, 1/800, 150mm.
Med denne blender blir bakgrunnen langt roligere.

Blomst i sola. ISO 200, f/18, 1/50, 150mm.
Også en del av bakgrunnen er i sola.
Med denne blenderen blir det mere liv i bakgrunnen. Noen vil kanskje si at dette er forstyrrende
mens andre vil si at det skaper mere liv. 

3 kommentarer:

  1. Vanskelig å si om noe er rett eller galt, kommer jo an på hva planen er. Jeg likte alle bildene men falt nok ikke helt for det "grønne". Ble litt kunstig lys for min del. Beste bilde var det nederste fordi jeg liker litt liv i bakgrunnen. Kjempefine bilder og flott at du tar forskjellige utsnitt og lyssetting slik at vi kan tydelig se forskjeller :-)

    SvarSlett
  2. Ja, enig med kommentaren over,- veldig nyttig å se de ulike "løsningene". Synes som deg at det er (gir inntrykk av) litt grønnstikk det ene bildet. Spennende å se hvor ulike bildene blir i uttrykket i de ulike lysforholdene
    :)

    SvarSlett
  3. Lommelykt/LED gir god kontroll, som nevnt. Noe som også gir stor grad av kontroll, er å skygge for- evt. diffusere lyset og gi et lite "pop" av en blits som er tatt av kamera. Da kan man med stor kontroll styre lyset på blomsten (som blir "mykt" pga. blitsens relative størrelse i forhold til blomsten) og samtidig belyse bakgrunnen akkurat som man ønsker med lukkertiden. Problemet med sollys/skygge er da til en viss grad eliminert. En billig ekstern lysmåler vil trolig også gi bedre målinger enn Matrix/spotmåling eller annet hvor kameraet forsøker å belyse til 18% grått. :-)

    Erik

    SvarSlett