Translate

mandag 12. mai 2014

"Makro"-objektiver


Jeg har et Canon kamera med et teleobjektiv på 55-250mm hvilket gir en effektiv maksimal brennvidde på 400mm. På dette objektivet står det "Macro 1,1m", så Canon gjør det samme som mange andre produsenter og setter "Macro" på sine objektiver de også selv om de ikke nødvendigvis er "ekte" vare. Så jeg bestemte meg for å se hva jeg kunne få til med et slikt teleobjektiv.

Det var uvant å jobbe med en slik avstand til motivene. Og det ble da heller ikke 1:1 gjengivelser slik som ekte makroobjektiver gir, men man kom ganske så nære likevel.

Dybdeskarpheten ble veldig liten. På bildet over måtte jeg opp i blender f/9 og jeg ser at jeg gjerne kunne brukt en enda mindre blender. Bakgrunnen kastes ut i et fint slør som samtidig det skapes litt liv i den.

Det var en gråværsdag hvor det hadde regnet tidligere på dagen. Disse blomstene var forholdsvis tørre og fluene hadde våknet til live igjen.

Fokus ble lagt på fremste blomst og gjennomsnittsmåling av lyset. Bildene ble tatt i RAW hvilke ga veldig nøytrale bilder, så i etterbehandlingen har jeg forsiktig økt kontrast, fargemetning og skarphet.


Bildene ga meg et helt annet uttrykk i bildene. Hadde jeg tatt de med mitt Nikon kamera, ville kontrast og fargemetning vært sterkere.

På bildet under benyttet jeg LiveView funksjonen på min Canon 70D som også har en vippbar skjerm. Kamera kunne da holdes nesten på bakkenivå og den fant lett fokus på blomsten til venstre.

Så hva lærte jeg av dette? Jo, at man kan få helt annerledes bilder og fornye sin stil ved å benytte annet utstyr enn hva man vanligvis benytter.

Bildeinfoen er: Canon 70D, 55-250mm, ISO400, f/9, 1/200, håndholdt, RAW.


2 kommentarer:

  1. Veldig fine bilder! Vippbar skjerm, det er noe jeg absolutt skulle hatt!! Det står på ønskelisten... ;)

    SvarSlett
  2. Åå,- jeg likte veldig godt denne serien, Knut! Synes det var veldig tiltalende med det litt "flate" lyset i bildene!
    :)

    SvarSlett