Translate

tirsdag 8. juli 2014

Blåklokker etter regnværet


Oppskriften er den samme her som for tidligere blogginnlegg. Finn en blomst, plasser den i loddestativet, spray den og ta noen bilder. Med andre ord, - bare juks. Men effekten ville trolig vært den samme etter noen regnskurer.

Det jeg synes er vanskelig er å velge de beste blomstene, finne et egnet perspektiv og lage en brukbar komposisjon. Ofte sitter blomstene så tett at det er vanskelig å isolere en enslig blomst og ofte kan det være knopper i bakgrunnen som forstyrrer i bildet. På bildet øverst synes jeg at blomster og knopper danner en fin harmoni, men det var ikke lett å finne en slik stilk hvor dette var tilfellet.

Jeg har kun brukt eksisterende dagslys som er morgenlys inn fra venstre (øst). Også her er det lett å få utbrente høylys, så jeg måtte undereksponere bildene ganske mye. Med normal eksponering blir blomstene lett ganske blasse i fargen.

Hva som også er fint er å fotografere disse nede i gresset og i motlys hvor duggdråpene gir flotte bokehringer. I overskyet vær som i dag måtte jeg i så fall tatt med meg en lampe for å skape lavt morgenlys. Det får jeg prøve en annen dag. I dag ble det de mørke bakgrunnene som ble valgt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar