Translate

søndag 6. juli 2014

Finn frem sprayflasken


Heller ikke i dag fant jeg noen spennende insekter å fotografere i hagen min. Jeg må nok forflytte meg til andre områder hvor det kanskje er mer liv enn i min egen hage. Min hage pleier å gi riktig mange muligheter for fine makromotiver.

Så da gikk turen ut langs med veien og det første jeg fant var en veitistel. En plante som av de fleste anses å være ugress, men som har veldig vakre blomster når man først ser godt etter.

Blomsten brakte jeg så med meg til min lille hjelpende hånd, et loddestativ kjøpt på Clas Ohlsson. I krokodilleklypen plasserte jeg så blomsten og brukte en stor mørkegrønn furu som bakgrunn noen meter unna. Overskyet vær med snev av regn i lufta ga fint lys for her er det lett å få utbrente høylys.

Så frem med sprayflasken for å gi litt antydning til morgendugg på blomsten. Fotografert i profil ble bildene som vist her. Og på bildet under vises blomsten in natura.

Minimalt med etterbehandling og ingen oppskarping var nødvendig her hvor kontrastene er sterke nok i blomsten. Blender f/14 på bildet over og f/10 på bildet under for å få nok dybdeskarphet.


1 kommentar: