Translate

mandag 7. juli 2014

Poppelbladbille


Poppelbladbille, rød, Chrysomela populi, billeart i familien bladbiller (Chrysomelidae).

Oppdaget den plutselig og uventet der den klatret inne blant bladene i en busk. Jeg klippet av hele grenen og satte denne med en klype på et kamerastativ. Men, - den var svært aktiv og klatret oppover og nedover på grenen, - og det blåste friskt. Sola skinte så jeg skyggela ved hjelp av den ene hånden mens jeg innimellom manuelt endret fokus. Måtte opp i ISO1600 for å få korte nok lukkertider og små nok blendere for å få best mulig dybdeskarphet.

Ganske så hektisk ble det tatt mange bilder, - for så å oppdage at jeg ikke hadde nullstilt kameraet fra forrige fotosesjon. :-( De fleste bildene var blitt kraftig undereksponerte og selv om jeg fotograferer i RAW, så var de så undereksponerte at de knapt kunne brukes.

Så på'n igjen. En serie med nye bilder hvor heldigvis noen ble ganske OK.

Sånn er det ofte med makrofotografering. Øyeblikkene er ofte korte, men veldig spennende. Ikke lett å få alt til å klaffe.

Til slutt stakk billa av. Fant veien ned på bakken, - og jeg lot den gå.

Bildeinfo: ISO1600, f/9 - f/16, 1/40 - 1/125, stativ, manuell fokusering, Nikon D700, Sigma 150mm.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar