Translate

søndag 31. august 2014

Lightroom

Canon 6D, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/8, 1/250, tripod
Alltid noe nytt som skal læres. Nå som Apple har bestemt at de ikke lenger skal vedlikeholde og utvikle Aperture, som er det bildebehandlingsprogrammet jeg har brukt tid på å lære meg, har jeg bestemt meg for å lære meg Lightroom. Adobe vil etterhvert lansere program som konverterer bilder behandlet i Aperture til Lightroom. Men som med alt nytt så er enhver overgang vanskelig til å begynne med. Disse bildene tatt i hagen vår i dag er alle redigert med Lightroom.

Jeg ser at bildene blir annerledes, men dette ser kanskje ikke andre enn meg selv. De får et annet uttrykk i fargene. Jeg benytter fortsatt Niksoftware sin pluginpakke som fungerer like bra i Lightroom som i Aperture. Men jeg sliter med å få bildene akkurat slik jeg ønsker, eller kanskje like bra at de ikke helt blir i min gamle stil?

Canon 6D, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/8, 1/500, tripod

Canon 6D, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/5.6, 1/250, tripod


4 kommentarer:

  1. Kjenner ikke Aperture Knut men Lightroom er supert og du kommer nok og elsker det etterhvert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Dirk!
      Godt å se deg tilbake igjen!

      Slett
  2. Ja, sier meg enig med Dirk der... har gjort meg avhengig av det,
    Falt spesielt for det siste bildet ditt her, Knut! Vakker komplementærkontrast, og valmuen i seg selv er jo nydelig!
    Ha en fin uke, Knut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica!
      Overrasker meg ikke at du liker rødt! :-)

      Slett