Translate

torsdag 28. august 2014

Rødøyet flue


Disse rødøyede fluene er morsomme, men vanskelige å fotografere. Små som de er og de har ei heller så mye kontrast i fargene på kroppen.

Denne gangen måtte jeg prøve meg på håndholdte bilder. Jeg hadde ikke noe annet valg fordi det blåste opp til regn og grenene vaiet sterkt i den kraftige vinden. Da, for en gangs skyld, var det godt å ha et objektiv med bildestabilisering. Stabiliseringen fikser bare en ting og det er mine egne problem med å holde kamera stille. Bildet fryser litt i det jeg trykker av, det vil si jeg må vente til bildet står stille, når jeg trykker avtrykkeren halvveis ned og aktiverer bildestabiliseringen. Motivet må så stå tilstrekkelig lenge stille til at det hele virker.

Vel det funker. Jeg tror ikke jeg hadde fått ett eneste skarpt bilde uten bildestabiliseringen.

Bildeinfoen denne gangen var:
Canon 6D, Sigma 150mm makro OS, ISO1600, f/5.6, 1/60 sekund.

Med fullformat og f/5.6 blir dybdeskarpheten svært begrenset, men jeg kunne valgt noen mindre blender.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar