Translate

fredag 13. mars 2015

Vårblomster

Nikon, ISO560, 200mm, f/6.3, 1/200
Jeg hadde tenkt å vende tilbake til motivet jeg brukte i forrige blogginnlegg, men da jeg kom til den blomsten var den så vissen at den ikke lenger var noe pent motiv. Men jeg fant flere andre Krokus og også Snøklokker. Våren er virkelig på gang.

Kameraene jeg brakte med meg var Nikon D750 med 70-200mm VR f/4 og Olympus OMD E5 Mark II med Olympus 45mm f/1.8 og med Olympus macroforsats MCON-P02. Alle bildene ble tatt med skjermsøker, håndholdt, bakkenivå, naturlig lys. Under hvert bilde har jeg inkludert bildeinformasjon.

Et OBS til dere alle! Jeg fikk Flått på meg denne dagen. Fikk den heldigvis av meg fort. Kle dere godt med heldekkende klær og sjekk dere godt når dere kommer inn. De er så små at de knapt er synlige før de får sugd seg fete og store og fulle av blod.

Nikon, ISO450, 160mm f/5.6, 1/250
Det er interessant å sammenlikne bildet over med bildet under. Bildet over har mindre dybdeskarphet og bedre bokeh. Dette skyldes at bildet er tatt med fullformat og med en brennvidde på 160mm. Selv med f/5.6 får man dette uttrykket.

Bildet under er tatt med et kamera med cropsensor med faktor 2X. Selv om blenderen er så stor som f/2.5 får man her større dybdeskarphet og dårligere bokeh siden også brennvidden er vesentlig kortere. Hadde jeg benyttet f/1.8 hadde det blitt litt mindre dybdeskarphet, men forskjellen ville fortsatt vært merkbar i forhold til fullformat.

Konklusjonen er altså at fullformat gir bedre bokeh og mindre dybdeskarphet og mer slørete bakgrunner. Jo lengre brennvidde desto bedre blir dette. Olympus og Panasonic har telezoomer med store blendere (f/2.8), men de er ganske så dyre. Ønsker man derfor en sløret bakgrunn på bildet, så vil jeg anbefale å velge et fullformatskamera som f eks Nikon D750 eller Canon 6D eller Sony.

Olympus, ISO200, 45mm, f/2.5, 1/320
Olympus, ISO200, 45mm m/macroforsatslinse, f/2.5, 1/320



















Med forsatslinse kommer man nærmere motivet hvilket bidrar til at motivet fyller mer av søkeren. Da får man også mindre dybdeskarphet.

Nikon, ISO100, 200mm, f/5, 1/500

Nikon, ISO100, 200mm, f/8, 1/200

4 kommentarer:

  1. Nå begynner vi å nærme oss "sesongen din", Knut,- og du har jammen allerede funnet den,- for noen nydelige bilder av krokusen,- de står jo nærmest og gløder på et vis! Nydelig serie!
    :)

    SvarSlett
  2. Nydelig fotografert Knut! Tok bilder av krokusene i hagen jeg også idag, er så deilig at det endelig begynner å spire! Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  3. Preciosas imágenes... Un abrazo desde Murcia...

    SvarSlett