Translate

søndag 19. april 2015

Vitsippor


Hvitveis eller Vitsippor som man sier i Sverige er så vakre blomster at det nesten ikke går an å ta dårlige bilder av dem. Med meg på tur hadde jeg mitt Olympus OMD EMII med 14-150mm og på lengste brennvidde gir dette ganske bra bokeh selv på største blender f/5.6 på den lengste brennvidden.

Utfordringen med hvitveis er å finne en blomst som står litt alene og hvor ikke for mye av andre blomster blir som skinnende hvite flekker i bakgrunnen.

Dette kameraet har ingen problemer med å finne fokus ved bruk av skjermsøkeren. Her sitter fokus lett på støvbærerne midt i blomsten. Med utmerket innebygget bildestabilisering i kameraet er det ingen sak å ta bilder håndholdt og med serieopptak blir det flere skarpe bilder selv om det blåste litt. En kjempestor forskjell fra hva jeg er vant til fra min gamle speilrefleks som Nikon D700 med Sigma 150mm og uten bildestabilisering. Da var stativ det eneste som nyttet. Nå fikser kameraet det meste langt enklere. Det eneste jeg av og til savner fra et fullformatskamera er enda mer diffuse bakgrunner. På den annen side så blir det litt mere liv i bildeflaten med et kamera med mindre sensor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar