Translate

søndag 24. mai 2015

Makrotid


Det er pinse og selv om varmen ikke er særlig høy så merker jeg at naturen i år har et langt større mangfold av insekter. Rettere sagt, - det kryr av dem. Mange er i ferd med allerede å formere seg. Det er et aktivt sex-liv i enga vår.


I mitt forrige innlegg klaget jeg over den ekstremt dårlige autofokusen på Sigmas makroobjektiver. Ingen tvil om at dette er meget gode makroobjektiver med stor oppløsning, meget god skarphet og kontrast. I kombinasjon med fullformats kameraer gir de vakre bilder med nydelige slørete bakgrunner.

Jeg bare måtte prøve et annet system for makrofotografering. Jeg tok med meg den rimelige Olympus OMD EM10 med det fantastisk gode 45mm f/1.8 objektivet. På dette benytter jeg Olympus sin makroconverter MCON-P02.

Her er autofokusen superrask, innebygget bildestabilisering gjør at jeg slipper å bruke stativ og en trykkfølsom skjerm gjør at jeg lett kan endre fokuspunkt. I løpet av få minutter hadde jeg fanget et knippe med makrobilder. Så mye raskere og enklere! Selv om man får litt mere liv i bakgrunnen, så synes jeg ikke at det gjør så mye. Kanskje heller er det faktisk bra med litt liv i bakgrunnene.


Disse sorte fluene heter Markusflue (Bibio marci). Etter at de har parret seg graver hunnen et hull i bakken hvor hun legger ca 4000 egg og deretter dør hun. (Kilde: Wikipedia)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar