Translate

lørdag 1. august 2015

Rovfluens måltid


Jeg er faktisk noe usikker på hva som skjer her, så jeg burde vel kanskje rådspurt en biolog. Er det en flue som spiser en annen eller er det noe annet som skjer her?

Fant disse i aksjon på tuppen av en furunål. Det sier jo også litt om hvor små disse var og det er noe jeg ser i år at insektene ikke bare er få, men de jeg ser er små. Dette skyldes vel kanskje den noe kjølige sommeren vi har hatt i år. Den har vært spesiell på mange måter rent klimatisk.

Bildet ble tatt med Olympus EM5MkII med Olympus 60mm makro, ISO800, f/4, 1/320 sekund med stativ.

Nå som jeg har fått mere erfaring med M43-formatet i forhold til fullformatet som Nikon D750 gir,  ser jeg at den mindre sensoren gir vesentlig bedre dybdeskarphet ved samme blender enn fullformatssensoren gir. Dette har sine fordeler og ulemper.

Fordelen er at jeg ved f/4 får bedre skarphet over større deler av fluen og så lenge jeg passer på å ha stor avstand til bakgrunnen blir bildene som dette. Skulle jeg tatt det samme bildet med f eks Nikon D750 tror jeg at jeg måtte opp i f/8 for å oppnå tilsvarende dybdeskarphet. Fordelen er følgelig også den for fullformat at dersom jeg hadde en forstyrrende bakgrunn så ville jeg bedre visket ut denne ved å bruke f/4.

Nå som jeg har lært meg å bruke Olympusen har jeg lært meg at man kan stille inn fokuspunktene til mindre størrelse. Da blir kamera enda mer presist ifht å kunne legge fokuspunktet på f eks øyet til flua. Oppløsningen til kamera og dette objektivet er meget god. Likevel liker jeg fortsatt best å jobbe med Nikon D750 og Sigma 150mm ikke minst fordi jeg kan fokusere manuelt bare ved å dreie på fokusringen og fordi jeg kan dreie objektivet om sin egen akse ved at det har en stativring som objektivet står i. Det siste gir meg lettere muligheter for å skape gode komposisjoner når jeg tar bildet.

1 kommentar: