Translate

fredag 25. september 2015

Blåklokker med något attåt


Jeg fikk en mistanke straks jeg så de svarte flekkene og når jeg bøyde meg ned så var jeg ikke i tvil. Det er faktisk første gangen jeg har sett bladlus på blåklokker. Det er mer vanlig å finne de på andre blomster i min hage.


Denne tidlige morgenen lå duggen tett på både blomst og lus. I ettertid tenker jeg at jeg gjerne skulle ha tatt flere bilder og enda tettere på de små krypene.


Her valgte jeg en for meg noe mer utradisjonell vinkling, - sikkert også fordi denne blåklokken strakte sin hals mot solen, noe som viser griffelen i blomsten som en siluett på kronbladene. Något attåt her er spindelvevet som skyldes at en edderkopp hadde tatt bolig i blomsten.

Alle bildene ble tatt med Olympus EM5MK2 og Olympus 60mm macro.

2 kommentarer:

  1. Hei Knut , takk for hyggelig kommentar :-)
    Liker alle bilder her, men det første best. Da står hun for seg selv uten for mye "forstyrrende" bakgrunn .

    SvarSlett
  2. Har jag faktiskt aldrig heller sett...

    SvarSlett