Translate

torsdag 15. oktober 2015

Bildestacking i makrofotografering


Jeg har begynt å prøve ut hvordan stacke bilder når man tar makrobilder. Dette er mine første forsøk og jeg ser at dette kan forbedres vesentlig. Jeg endte opp med bare ca 5-6 bilder som grunnlag for hvert bilde fordi jeg hadde valgt for stor avstand mellom hver fokusering. Jeg bør velge mindre avstand og flere bilder.

Men bildene er tatt med forholdsvis stor blender og jeg ser at jeg åpenbart bedrer dybdeskarpheten med bildestacking. Jeg skal utdype dette mer i kommende innlegg og forklare hvordan man gjør dette mer i detalj. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig når man først har lært seg det.


Her er skarpheten helt fra griffelen og helt inn til bunnen av blomsten, - noe jeg aldri ville oppnådd uten bildestacking.



2 kommentarer:

  1. Så spennende, Knut! Har ikke prøvd dette selv, selv om tanken har vært der mang en gang.... vil gjerne vite mer.... flotte bilder ble det ihvertfall!
    Ha en flott helg, Knut:)

    SvarSlett