Translate

fredag 19. februar 2016

Hvor skal fokus ligge?


Når man fotograferer makro, så er ofte dybdeskarpheten liten. Et spørsmål som da reiser seg er hvor man skal legge dybdeskarpheten.

Man kan øke dybdeskarpheten ved å benytte en mindre blender (større blendertall), men det resulterer i lengre lukkertider og/eller høyere ISO som gir støy i bildet.

I dette bildet ble bildeinfoen: ISO 200, f/2.8 og 1/80 sekund hvilket er passende for et objektiv med brennvidde 120mm og håndholdt.

Selv om jeg hadde redusert blenderen til f/8 så ville fortsatt ikke hele den visne blomsten vært i fokus. En god løsning på en slik utfordring er å benytte bildestakking hvor en serie med bilder skaper nødvendig skarphet fra fremst til bakerst på blomsten.

I et midtstilt bilde som dette ville jeg valgt å legge skarpheten enten lengst frem som i bildet over eller ut mot kantene hvor også stilken blir skarp. Dersom jeg hadde valgt en helt annen bildekomposisjon kunne jeg ha valgt å legge skarphets- og fokuspunktet langs en av tredjedelslinjene i bildet.

Hva som er best eller mest korrekt vet ikke jeg. Vet ikke om læreboka sier det ene eller andre, og dessuten ser jeg proffe fotografer stadig vekk bryte med lærebøkene i sine bilder. Antar derfor at det blir et spørsmål om smak og behag. Fortell meg gjerne hva du synes fungerer best!


5 kommentarer:

  1. jeg liker også det første best Knut men begger er teknisk toppers ! har du lyst å se på micro fotografering ? https://www.magentacloud.de/lnk/lhEZkvZK#file kan du laste ned uten fare , jeg har gjort det. ingen virus !

    SvarSlett
  2. Det første er best. Blir nærmest som å ta et portrett i slike makrobilder. Ofte bedre å fokusere på øynene som ligger nærmest fotografen, snarere enn å fokusere på ørene bak. Det finnes vel ikke rett og riktig, men rent estetisk er det mer behagelig for øyet å se det første bildet. :-)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg likte også det første best, til tross for at det skjer mye spennende i ytterkantene på bilde nr 2. Men det tok øynene mine lenger tid å finne fokus i nr 2.
    Men altså,- veldig spennende bilder med de flotte dråpene!

    SvarSlett