Translate

torsdag 5. mai 2016

Ut og fotografer!


Nede på bakken vokser det nå frem små nydelige blomster som knapt kan sees med det blotte øye. Finn frem forstørrelsesglasset og betrakt dem eller enda bedre; - finn frem kameraet og ta noen bilder.

Her er et lite knippe jeg fant i egen hage i dag i løpet av en halv times tid.



Og nå brister også knoppene med blader. I løpet av den neste uken nå vil trær og busker stå der grønne og friske med bladene slått ut og suge til seg solens stråler og varme.


6 kommentarer:

  1. Super bilder som vanlig Knut. Jeg har et spørsmål Knut . Liten luksusproblem :-) Jeg har jo Sony A7 . Snart vil jeg kjøpe meg Sone\y sin fullfomat makro objektiv FE90mm 2,8 (11500.-), Det skal jo være en av de beste ja stole man på testresultater. Men samtidig har Olympus nå "Cashback" aktion. OMD 10 mark II koster da ca.4500.- Og Olympusen har jo fokus brakketing ..... Vis du måtte velge .... !? LOmmeboka sir til meg Olympus , høyre hjernedelen Sony 90mm .
    Dirk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Først; tusen takk for din kommentar Dirk! Du er trofast!

      Interessant spørsmål du reiser. Får man OMD 10 mark II nå virkelig til ca 4500? Hvor? Hvor lenge? Dette ER uten tvil et fantastisk kamera og enda mer for den prisen. Og som du sier har det fokus bracketing innebygget.

      Er dette med kitzoomen? Hvis ikke blir prisen litt høyere, men fortsatt rimeligere enn hva Sony objektivet koster. Imidlertid ville du trenge Olympus sin makroforsatslinse MCON-02 for å komme nær nok og for å kunne få ønsket forstørrelse med kitzoomen. Denne er meget bra og koster bare ca kr 600.

      Hvis du derimot skulle ønske å kjøpe deg Olympus sin 60mm makro objektiv, som forøvrig er meget bra, så må du plusse på ca kr 4500. Da er det fortsatt mindre en Sony objektivet, men du nærmer deg.

      SONY A7 er også et fantastisk kamera, men spørsmålet er vel objektivet vs et cashback alternativ for Olympus. Jeg synes alltid det er OK å ha flere kameraer og lommeboka har fristet meg flere ganger som i slike tilfeller. Jeg har endt opp med enda et kamera fordi merkostnaden for å kjøpe et objektiv har vært veldig liten. Så det blir et veldig vanskelig spørsmål.

      En ting som bør nevnes med Olympusen er at jeg elsker de kontrollhjulene det har hvor det ene kontrollerer blender og det andre ekponeringsjusteringer. Veldig raskt å jobbe med og spesielt ifht makro.

      Om du skulle ende opp med Olympus sitt makroobjektiv så gir dette en lengre brennvidde på 120mm.

      Jeg kjenner ikke A7en, og vet derfor ikke om den har slik som Olympusen, sine fokuspunkter lagt ut på touch skjermen. Dette er veldig kjekt å ha da Olympusen har mange fokuspunkter og jeg ved å trykke på skjermen kan legge fokuspunktet akkurat der jeg ønsker.

      Dessuten har den 5-aksers bildestabilisering. Har Sony det?

      Kan bare si: OMD 10MkII er et supert kamera og vel verdt sine 4500, men som sagt med hvilket objektiv eller uten?

      Slett
    2. Har lest litt om A7 og kan ikke se at den har berøringsskjerm. Det ser også ut til at den har færre fokuspunkter.

      Slett
  2. Takk for svaret Knut. OMD10MKII koster 5499.- hos japanphoto uten objektiv. Fikk email fra olympus angående cashback aktion. Cashback aktion fikk jeg med meg på en tysk olympus forum. Var inne hos Olympus Norge ( https://bonus.olympus.eu/customer-apply-for-promotion/?country_promotion=11&lng=no ) 900 kroner for OMD MK II .
    Objektiver har jeg Sigma 30mm 2,8 og 14-42 kitt objektiv pluss Raynox250 nær linse. Har jo EPL-5 . tenkte på 45mm 1,8 fra olympus , det kjøper jeg ihvertfall , skal jo være knallbra og billig :-)
    A7 har 117 fokuspunkter og veldig lett å styre over hele sensoren . Bildestabilisator har ikke A7 men jeg er jo stativ fetisj :-) Og 90mm objektiv har det og. Men tusen takk Knut for innspill . Det er gøy å være foto gal men også veldig dyrt .... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, 45mm til Oly er meget bra! I kombinasjon med MCON-02 (se på komplett.no) får du også en meget godt makroobjektiv. Til en meget rimelig pris.

      Hva skal jeg si? Løp og kjøp! :-)

      Slett
  3. Olympus 60mm makro 900.- cashback leste jeg nå. 4400.- hos japanphoto - 900 .-
    Da blir det OMD 10 MKII pluss 60mm ca. 8100.- kroner . Bare Sony makro objektiv er 11500.- Egentlig er det ingenting å lure på . og EPL5 kan jeg nok selge for en 1000 lapp :-) men uansett ...... Sony frister og .....

    SvarSlett