Translate

tirsdag 12. juli 2016

Fotografere i vind


Det blåser mye og kraftig nå om dagen. Da er det ikke så lett å ta makrobilder. Faktisk svaiet denne blomsten så mye at jeg så ingen annen mulighet enn å holde den stille med den ene hånden mens jeg fyrte av en serie med bilder med den andre.

Fokuspunktet la jeg midt på blomsten og jeg valgte en stor blenderåpning, f/4, fordi det til stadighet blåste inn andre forstyrrende blomster og strå i bakgrunnen som jeg ønsket så rolig som mulig.

Til alt hell kom også en humle på besøk og gjorde sitt for å pynte opp motivet.

Tipset er altså å bruke hånden for å redusere bevegelsen i motivet og fyre av hurtigserier på kamera. Ett og annet blir da skarpt.

I etterarbeidet har jeg lagt på en vignettering mot det lyse fordi jeg synes at blomsten fremstår bedre mot bakgrunnen da. Litt oppskarping og justering av kontrast er også foretatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar