Translate

tirsdag 26. juli 2016

Hvorfor jeg ikke bruker MFT-kameraer til å fotografere sommerfugler


Jeg har tidligere skrevet om hvorfor jeg svært ofte bruker MFT-kameraer (Olympus, Panasonic) til å fotografere makroer. Nå har jeg prøvd meg på å bruke min EM10MKII til å fotografere sommerfugler og jeg fikk svært få gode bilder. Hvorfor? Forresten er jeg heller ikke helt fornøyd med de bildene jeg her viser av en Sitronsommerfugl, men de får duge for å illustrere hva jeg mener med dette blogginnlegget. 

Olympus EM10MKII tar utmerkede bilder med topp kvalitet, men selv om den kan ta hurtigserier med bilder så mener jeg at den ikke egner seg så godt til å ta bilder av motiv som er i rask bevegelse. Dette fordi søkeren blir mørk når hurtigserien fyres av og i mellomtiden har motivet beveget seg ut av bilderammen.


Et speilreflekskamera med optisk søker gir muligheter for å følge motivet hele tiden mens hurtigserien fyres av. Så med andre ord; så lenge sommerfuglen sitter stille kan MFT-kameraet ta utmerkede bilder, men realiteten er at de sommerfugler jeg ofte prøver å ta bilder av flytter seg hele tiden.


Så har jeg prøvd meg med flere speilreflekser, objektiver og innstillinger. Konklusjonen er enkel. Best bilder får jeg med min Nikon D7100 med Sigma 150mm makro. Med de rette innstillingene i dette kameraet oppnår jeg en effektiv brennvidde på nesten 300mm som gir en meget god arbeidsavstand fra motivet slik at jeg i mindre grad skremmer sommerfuglen bort. Jeg bruker ett punkts følgefokus som jeg legger på øyet til sommerfuglen. Objektivet gir meget god oppløsning og kontrast og skarphet samtidig som det har kort nærgrense om muligheten byr seg til å komme nærme motivet.


Så nok en gang konkluderer jeg med at forskjellige opptakssituasjoner forutsetter forskjellig utstyr. Intet kamera er best for alle typer fotografering.


Så hvorfor er jeg ikke fornøyd med disse bildene? I sterkt solskinn blir kontrasten stor og man får lett skygger og utbrente høylys. Det var også vanskelig å finne steder med nøytrale bakgrunner, men jeg ser også at jeg nok brukte for liten blenderåpning, f/8, til å oppnå dette. Jeg synes også at fargene virker noe grelle med sterkt gult mot sterkt levendelblått og sterkt grønt. Jeg hadde ønsket meg en annen fargepalett. (NB! Tror det har skjedd noe med fargeinnstillingene på MACen eller skjermen min for de fremtrer mye blassere på nettbrettet mitt. Har desaturert bildene ganske mye. Ser også at noe av skarpheten i bildene forsvinner ved publisering til bloggen. Har det skjedd endringer i Blogger? Noen som vet?)

MEN det i det hele tatt å fange denne sommerfuglen som flyttet seg hastig rundt og oppnå et stort antall skarpe bilder må jeg takke kamera og objektiv for. Og disse bildene hadde jeg ikke fått til med mitt Olympus MFT-kamera. Første og siste bilde er av sommerfuglen i flukt og det er følgefokusen i kameraet som fikser dette. Sommerfuglen satt "stille" på blomsten før den "tok av" og fløy videre til neste blomst.


PS.: Jeg må fargekorrigere MAC og skjerm! Noe er galt med innstillingene. 
DS.

Under et bilde av en annen sommerfugl, en Blåvinge, slik jeg liker å fotografere dem med nøytrale bakgrunner.





1 kommentar:

  1. Veldig bra billedserie og info Knut!

    Jeg syns og speilreflekskamera er best..Sigma 150mm er jo super!

    Disse bildende syns jeg er veldig veldig fine..Fint lys og farge.

    Jeg har og merket att fargene blir annderledes når jeg laster opp til pese..takk for tips ang innstillinger der.

    Må og nevne at det hjelper lite hvilket kamera man har(jo kansje litt)om man ikke har den sansen og evnen til å formidle det en ønsker.-Det krever følelse , ett godt blikk og lærdom.Hvilket jeg syns du har Knut.Skikkelig bra.Takk for at du deler.

    Anita

    SvarSlett