Translate

onsdag 27. juli 2016

Så hvorfor ikke prøve noe nytt?


Vanligvis fotograferer jeg makro med dedikerte makroobjektiv, det vil si objektiv som er spesialdesignet for oppgaven. Men hva kjennetegner et godt makroobjektiv? Jeg mener det er god skarphet, god oppløsning og kontrast og at man kan komme nærme nok motivet til at det minst kan gjengis i 1:1. Men dette kan også oppnås med andre objektiv.

Denne gangen valgte jeg å benytte en Lumix 25mm f/1.7 som gir en effektiv brennvidde på 50mm på mitt Olympus EM5MkII. På dette objektivet satte jeg så Olympus sin makronærlinse M-CON2. Dette ga meg muligheten til å benytte objektivet som et makroobjektiv. Så vil noen si at de bildene jeg her viser ikke er makrobilder med 1:1. Det er korrekt. Jeg kommer med nye blogginnlegg som viser at jeg kommer veldig nære motivet om dette er ønskelig.

Når jeg begynte å se på bildene gjennom skjermsøkeren på kameraet så oppdaget jeg at dette var en utmerket kombinasjon og spesielt dersom jeg valgte å benytte f/1.7. Alle disse bildene er tatt med f/1.7 eller f/1.8. Dette ga meget lite skarphetsområde hvilket jeg synes skaper en fin stemning i bildene. Sm nevnt kommer det flere blogginnlegg med bilder med denne kombinasjonen av objektiv og nærlinse.






2 kommentarer: