Translate

lørdag 11. mars 2017

Mine erfaringer med fullformat_3

ISO 100, f/8, 0,4 sek, 150mm
Sist ut i serien min om å fotografere med fullformat er noen bilder av en hvit krokus. Disse måtte jeg til blomsterhandelen for å finne.

Jeg prøvde først å fotografere de i naturen, men fordi det var kaldt så lukket blomstene seg. Derfor lot jeg de stå inne i varmen til neste morgen og da hadde blomstene åpnet seg.

Jeg rigget til med en sort bakgrunn (enten en trøye eller den sorte delen av en reflektor/skjerm). Som lyskilde brukte jeg delvis lyset fra et vindu i kombinasjon med en LED-lampe på et Gorillapod-stativ.

Å fotografere krokus som hel gruppe synes jeg er vanskelig. Dels synes jeg at alle bladene lett kan skape litt kaos og dels synes jeg at noen blomster forstyrre andre og at det blir vanskelig å lage en god komposisjon. Det blir et valg mellom skarphet eller det diffuse og softe. Ser at mange velger det siste, men av de blendere jeg valgte ser dere at jeg valgte å prøve å få det meste skarpt.

På første og siste bilde har jeg valgt en av blomstene og satt denne på et loddestativ. Så prøvde jeg å skape en brukbar komposisjon og så lekte jeg meg med belysningen til jeg fikk noe som jeg var fornøyd med.

ISO 100, f/13, 1,3 sek, 150mm
Min konklusjon etter å ha konsentrert meg om å bruke fullformat alene er at jeg er glad jeg har to kamerautrustninger dedikert til makro, - både Nikon D750 med Sigma 150mm og Lumix GX80 med Olympus 60mm macro. I de tilfeller jeg ønsker større DOF og må jobbe raskt, - så benytter jeg Lumixen eller Olympus EM10Mk2. I de tilfeller hvor jeg nettopp ønsker svært utviskede nøytrale bakgrunner og mindre DOF og har tid til å fokusere manuelt og bruke stativ, - da velger jeg Nikon D750.

Hører gjerne fra dere om hva deres erfaringer er!

ISO 100, f/8, 0,6 sek, 150mm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar