Translate

onsdag 12. april 2017

Og skogen var full av hvitveis


Jeg hadde kjørt forbi der mange og visste fra tidligere år at der i skogen ville snart hvitveisen stå i store tepper. Så jeg bestemte meg for at i dag skulle jeg dra dit for å fotografere denne vakre blomsten.


Det var en solfylt dag og det kan lett skape problemer. Dels kan hvitveisene bli utbrente i det hvite og skogbunnen i bakgrunnen kan lett prege bildene med lyse flekker.


Jeg prøvde å finne store, åpne blomster og plukket vekk sjenerende vegetasjon rundt de blomstene jeg ville ta bilder av. Jeg plasserte med slik at jeg skygget for blomstene. På den måten reduserte jeg faren for utbrente høylys. Men det var vanskelig å skape nok skygge til at ikke lyse partier i bakgrunnen kom med på bildene.

Jeg liker å fotografere blomsten i profil hvor støvbærerne kommer ekstra godt frem. På bildene under har jeg fotografert de bakfra, - noe som skaper en annerledes effekt.



Alle bildene ble som vanlig fotografert med Lumix GX80 med Olympus 60mm og håndholdt.



På bildet over kunne jeg godt ha redigert bort det brune løvet som stikker opp i underkant av bildet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar