Translate

søndag 14. mai 2017

Dybdeskarpheten i makrobildene


De to bildene jeg her presenterer er ganske like. Den vesentligste forskjellen er blendervalget, hvor det første bildet har f/2.8 mens det andre har f/8. Og så er den andre forskjellen utsnittet. 

Perspektivet er det samme, - tatt fra bakkeplan. Disse blomstene vokser i grusgangen vår foran huset.

Så bildet viser hvor mye mer bakgrunnen fremkommer ved et blendervalg som f/8 med et M43-kamera/sensor. Med et fullformatskamera ville nok bakgrunnen selv med blender f/2.8 vært enda mere utvisket. 

Som jeg har skrevet mange ganger før på bloggen min så liker jeg å jobbe med Panasonic Lumix GX80 fordi det er så mye mindre, lettere og så mye raskere å jobbe med enn mitt fullformatskamera Nikon D750 med Sigma 150mm. Jeg kunne benyttet mitt Lumix kamera med en 45mm f/1.8 med makroforsatslinse og fått enda mer utvisket bakgrunn, men jeg liker det første bildet godt nok likevel. 

Noen ganger synes jeg det også gjør seg bra i bildet å ha en mer levende bakgrunn. Så dette blir en smaksak og noe som man bør være bevisst på og velge fra bilde til bilde eller kanskje som her ta flere bilder med forskjellig blendervalg slik at man i ettertid kan bestemme seg for hva man liker best.

Ved å benytte liten dybdeskarphet kan man lettere isolere hovedmotivet fra bakgrunnen. I det første bildet er kun den fremste blomsten i fokus og således skarp.

I etterredigeringen har jeg dempet de lyse partiene nederst i bildet, de lyse steinene, ved å bruke "dodging" slik at de lyse steinene ikke skal dominere i bildet. 


1 kommentar: