Translate

mandag 31. juli 2017

Gresshoppe nymfe


Jeg synes de er vakre disse små gresshoppe nymfene. Bare man ser de, de er både små og går i ett med sine omgivelser, så sitter de ganske stille slik at det er mulig å ta en del bilder av de.

Utfordringen er heller den å kunne finne et perspektiv hvor ikke bakgrunnen blir for fremtredende samt at jeg gjerne vil ha med de lange følehornene som kan være mange ganger så lange som selve nymfen. En annen utfordring kan være at det lett blir utbrente høylys på bladene.

Denne gangen var det gråvær, - derfor ble det lite skarpe skygger og mykere lys, men også mindre kontraster. Jeg prøver alltid å legge fokus på øyet, men øynene til nymfen er liksom uskarpe i seg selv, - bare en flekk med noe grønn/brunt rundt.


På Store norske leksikon står det: Gresshopper har ufullstendig forvandling. Det vil si at når egget klekker, så kommer det ut en liten utgave av en voksen. De har med andre ord ikke noe larvestadium. De unge gresshoppene kalles nymfer, og de vokser seg større gjennom en serie med hudskifter.




Blendervalget for bildet varierer mellom f/4.5 og f/8. Det blir alltid en avveiing mellom hvor stor skarphet jeg ønsker på motivet og hvor mye bakgrunnen kan forstyrre samt at mindre blendere også gir høyere ISO og mer støy.




Bildene under ble tatt etter det regnet og da sitter mange insekter stille. Det er absolutt å anbefale å ta en tur ut etter regnet for å lete etter makro motiv.



1 kommentar:

  1. det nest siste med dråpe er fantastisk Knut , resten er "bare" kjempe bra :-) Ønsker deg og en fortsatt god sommer . Håper jo at sommeren kommer litt tilbake . Har svart på min blogg men svarer her og . Er veldig fornøyd med kamera og objektiv. Var en "lettelse" nå på ferie med bare et objektiv og en kamera . Ikke bære hele sekken full med objektiver og kameraene . Nå ha jeg 25mm 60mm makro og 12-100 og EM1.2 . mangler bare et .40-150 2,8 og da er jeg ferdig :-) Neste kamera når jeg går i pensjon :-) Hilsen Dirk

    SvarSlett