Translate

onsdag 12. juli 2017

Test av postfokus på Lumix GX80


Post fokus er en hendig funksjon i flere av Panasonic Lumix sine kameraer. Det innebærer at du etter at du har tatt et bilde kan velge selv hvor fokus skal ligge eller at du kan la kameraet sette sammen flere bilder slik at du oppnår et større skarphetsområde enn om du kun tok ett bilde.

Bildet over er tatt med blender f/4 fordi jeg ønsket en diffus bakgrunn. Det nederste bildet er tatt med blender f/9 for å oppnå en større skarphet over større deler av blomsten, men består av kun ett bilde. Som man da ser har også mye av bakgrunnen blitt mer fremtredende og også andre deler i området rundt blomsten har kommet med på bildet.

Bildet under er også tatt med blender f/4, men består av kun ett bilde. Fokuspunktet er lagt på samme sted i alle bildene, det vil si i midten av blomsten. Som man ser på bildet under blir store deler av blomsten uskarp fordi blomsten i seg selv er ganske stor. Bakgrunnen blir diffus fordi blenderen er såpass stor.

Post fokus funksjonen i Panasonic Lumix GX80 er derfor meget godt egnet til makrofotografering. bare man oppfyller den forutsetning at motivet står stille mens alle bildene blir tatt. Det blåste svakt, men jeg tror jeg traff et øyeblikk hvor det blåste noe mindre.

Det fine med denne funksjonen er at alt gjøres i selve kameraet uten tidkrevende og tildels vanskelig etterarbeid i Photohop eller andre redigeringsprogrammer.

Jeg har foretatt minimalt arbeide i redigeringen av bildene og jeg har brukt akkurat de samme innstillinger på alle bildene. Jeg vet ikke hvor mange bilder som kameraet valgte å inkludere. Jeg benyttet Auto merge hvor kameraet velger selv antall bilder som skal inngå i det ferdige bildet. Jeg kunne valgt manuelt, hvilket gir mer kontroll, men jeg ønsket å se hva kameraet selv var i stand til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar