Translate

søndag 15. oktober 2017

Senhøstes, - men blomstene holder ut


Jeg tok meg en liten tur i nærområdet der jeg bor for å teste en 50mm med makroforsatslinse. Vanligvis benytter jeg et dedikert makroobjektiv som er optimalisert nettopp i forhold til makrofotografering og som derfor selvfølgelig gir meget gode bilder så sant fotografen vet å bruke det riktig.

Et normalobjektiv kan også benyttes. Nærgrensen på dette er så liten som 25cm og med en makroforsatslinse fra Olympus blir nærgrensen vesentlig mindre. 

Det finnes forsatslinser fra flere leverandører. Mest kjent er kanskje Raynox som jeg også har brukt før. Den Raynoxen jeg har er etter min mening for kraftig hvilket riktignok gir en kraftigere forstørrelse, men på bekostning av et meget snevert skarphetsområde. Olympus sin er mer moderat og det fine er at autofokusen fungerer helt fint på kamera med denne linsen på.

Den heter Olympus MCON2 og koster bare ca kr 450 hos Komplett.no. Link:
https://www.komplett.no/search?q=Olympus+MCON2 Den kan sikkert brukes på andre objektiver enn bare Olympus.

Alle bildene i dette innlegget ble tatt med en 50mm med Olympus sin forsatslinse med blendere fra f/1.7 til f/4.5.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar