Translate

fredag 11. mai 2018

Pinseliljer


Noen gamle løk blomstrer nå om dagen. De var nok en gang påskeliljer, men siden de nå kommer rundt pinsetider er det vel mer korrekt å kalle de pinseliljer.

Jeg valgte denne gangen å fotografere de bakfra i motlys fordi jeg synes dette ga en litt annerledes effekt enn hvordan jeg vanligvis ser disse blomstene.

De sto tett i tett og det var vanskelig å komponere bildet. Valgte til slutt denne varianten hvor mange av de andre ble rotete komposisjoner. For å viske ut bakgrunnen mest mulig ble blendervalget f/2.8, men samtidig ønsket jeg også flere av blomstene ganske skulle ligge innen skarphetsområdet. Da måtte det bli blomster som alle befinner seg omtrent i samme avstand fra kamera.

Motlyset gjorde også at jeg valgte å undereksponere litt slik at det ikke skulle bli utbrente høylys på de lyseste delene av blomsten. Lavt perspektiv, bakkenivå, men med den vinklingsbare bakskjermen på kameraet gikk dette som en lek.

Mye å tenke på med andre ord, men jeg ble ganske fornøyd med resultatet.

Gå ut og nyt det fine været! Masse fine motiv i naturen eller hagen nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar